Czy zasada Petersa działa również w IT?
- Cezary Ochman
- 16 mar
- 2 minut(y) czytania
Pewnie znasz takie historie. Mamy np. Bartka, który jest bardzo dobrym programistą – świetnie wykonuje swoje zadania, jest terminowy, zmotywowany, pomaga w zespole, a klient go uwielbia. Po prostu kompetentny pracownik.

Dzięki swojej postawie Bartek zostaje awansowany na menadżera zespołu – i tu zaczynają się problemy. Pozostawiony sam sobie, nie otrzymuje wsparcia od przełożonego, a jego rola i postrzeganie w zespole się zmieniają. On sam też się trochę zmienia, ale przede wszystkim czuje się zagubiony. Nie wie, jak rozmawiać z ludźmi na trudne tematy, takie jak kwestie rozwojowe, finansowe, czy przeprowadzenie rozmowy korygującej z jednym ze swoich najlepszych kumpli, z którym niejeden już kod napisali...
I tu pojawia się zasada Petersa, stworzona przez Laurence'a J. Petersa. Mówi ona, że w hierarchiach organizacyjnych ludzie awansują do poziomu swojej niekompetencji. Awanse często są przyznawane na podstawie dotychczasowych osiągnięć, ale w pewnym momencie brakuje kompetencji niezbędnych do skutecznego działania na wyższym stanowisku. W przypadku Bartka – dobrego programisty, który został menadżerem – konieczne są nowe umiejętności z zakresu zarządzania ludźmi i przywództwa.
Jak unikać pułapki Petersa i wspierać osoby wchodzące w nowe role w IT? Odpowiedź brzmi – to zależy 😊 Najważniejsze jest zapewnienie wsparcia ze strony przełożonego. Nieprzemyślany awans, tylko po to, aby wypełnić lukę w zespole, może skończyć się źle – i dla nowego menadżera, i dla całego zespołu.
Warto mentorować nowego lidera poprzez cykliczne rozmowy i kulturę otwartej komunikacji. Istnieje wiele dobrych szkoleń liderskich, rozwijających umiejętności miękkie, oraz wartościowych książek (kilka z nich poleciłem tutaj). Można również zacząć od stopniowego przekazywania obowiązków albo wdrożenia przez shadowing.
Na końcu warto pamiętać – nie każdy dobry programista będzie też dobrym menadżerem. To trywialne stwierdzenie, ale w nim tkwi cała prawda...
Co myślisz o tym temacie? Czy spotkałeś osoby, które awansowały, ale nie poradziły sobie w nowej roli?
Comments